\r\n

 پتینه روی چوب نیز نوعی پوشش دهی چوب است که همانند رنگ های پوششی عمل میکند. در واقع پتینه روی چوب، به ترکیب چند رنگ و ایجاد لایه های رنگی متفاوت بر روی چوب قلمداد میشود. در مواردی که تمایل به ایجاد تنوع رنگی متفاوت بر روی چوب باشد تکنیک پتینه روی چوب گزینه قابل قبولی است. پتینه کاری امروزه اکثر چوب های مصرفی به صورت نئویان با روکش بوده و به زیبا ترین شکل ممکن دیده میشوند. حتی به کار گیری زمینه متضاد با رنگ رگه ها نیز در این تکنیک امکان پذیر است و تنها نیازمند آموزش و تمرین میباشد.

\r\n

ابتدا چوب مناسب برای پتینه کاری را انتخاب کنید. این چوب حتی میتواند حتی نئویان روکش شده باشد. ابتدا باید سطح چوب را پاک کنید تا اثری از آلودگی روی چوب باقی نماند.از مقداری الکل سفید برای تمیز کردن سطح چوب استفاده کنید: پتینه کاری با روش های متفاوتی انجام میشود که در اینجا به برخی از مهمترین تکنیک ها اشاره میشود.

\r\n

پتینه با جوهر رنگ

\r\n

جوهر رنگ نوعی مواد رقیق است که به عنوان آسترهای رنگی در پتینه های جوهری استفاده میشود. چناچه جوهر رنگ کمی غلظت داشته باشد میتوان با تینر فوری و یا الکل صنعتی آن را رقیق کرد

\r\n

جوهر رنگ را میتوان به وسیله پارچه بدون پرز، پیستوله و یا قلموروی سطح کار کشید. لازم است تا بعد از یک لایه رنگ آمیزی سطح کار کاملا خشک شود. سپس میتوان رنگ آمیزی دوم را انجام داد. رنگ آمیزی سوم موجب ناپدید شدن آثار قلمو و پارچه شده، رنگ یکنواختی بر روی چوب به وجود خواهد آمد.

\r\n

پتینه به وسیله رنگ های حلال در آب

\r\n

این نوع کار نمیتواند پوشش کلی ایجاد کندو فقط قسمت های روشن چوب را رنگ آمیزی میکند تا گره های چوب بهتر دیده شوند.

\r\n

رنگ های محلول در آب را با روغن بزرگ مخلوط و توسط قلمو بر روی کار بکشید. در همان حالت با دست دیگر  ویک پارچه بدون پرز، سطح کار را پاک کنید. این کار باید قبل از خشک شدن رنگ انجام شده و کمی سرعت عمل نیاز دارد.

\r\n

پتینه روی چوب با لاک الکل

\r\n

یک قوطی 100 گرمی لاک الکل را با یک شیشه الکل اتیلن ترکیب کرده و پتینه کاری را شروع کنید این تکنیک همانند جوهر رنگ با پنبه و یا دستمال قابل اجراست و بیشتر به منظور حفظ رنگ طبیعی چوب مورد استفاده قرار میگیرد. لاک الکل از خوردگی و نفوذ رطوبت در چوب پیشگیری میکند.

\r\n

پتینه روی چوب با شاپان

\r\n

شاپان نوعی پوشاننده چوب است که در اصل قیر آب شده میباشد. شاپان را کمی رقیق کرده و توسط پارچه روی سطح  چوب بکشید. حلال شاپان نیز تینر روغنی، نفت و بنزین میباشد. با تمرین میتوانید حرکات زیبایی بر روی سطح کار ایجاد کنید.

\r\n

پتینه چوب با رنگ روغنی

\r\n

رنگ های روغنی که اغلب در رنگ آمیزی ساختمان قرار میگیرند برای پتینه های روغنی روی چوب مناسب میباشند. روش کار نیز به سه صورت زیر متداول تر است

\r\n

با استفاده از رنگ های روغنی غلیظ همه سطح چوب را بپوشانید. در انتها با استفاده از رنگ های روشن تر میتوانید طرح های دلخواه را بر روی سطح ایجاد کنید.

\r\n

ابتدا همانند روش قبلی کل سطح کار را رنگ آمیزی کرده و بگذارید کار به طور کامل خشک شود سپس رنگ طلایی بسیار رقیق را با مسواک و یا پارچه بر روی نقاطی از چوب به طور دلخواه استفاده کنید.

\r\n

کل کار را با رنگ روغن بپوشانید و در حالتی که رنگ هنوز به طور کامل خشک نشده، مقداری از رنگ را از نقاط مورد نظر پاک کنید. برای این کار از پارچه بدون پرز و کمی تینر استفاده کنید.

\r\n

 

\r\n

 

 

اخبار و مقلات مرتبط با کفپوش سه بعدی - سقف کشسان - پوستر دیواری و چاپ استیکر و پوستر