\r\n

سلام، به دوره آموزشی ساخت میز چوبی لوتوس با استفاده از رزین خوش آمدید. این قول را به شما میدهم که با کمی دقت در خواندن آموزشها و پشتکار میتوانید کار با اپوکسی چوب و ساخت میزهای چوبی را شروع کنید. در این دوره همراه با هم قواعد مهم و اصولی تلفیق چوب با رزین اپوکسی چوب را خواهیم آموخت و نکات کار با اپوکسی چوب را با هم مرور میکنیم. نکات فنی زیادی در کار با اپوکسی چوب برای ترکیب با چوب وجود دارد که در حد توان به شما میگویم و از شما هم میخواهم تجربیات و دانسته های خود را در این زمینه با دوستان به اشتراک بگذارید. قدم به قدم پیش میرویم تا ترکیب چوب با رزین اپوکسی چوب را به صورت عملی و کاربردی یاد بگیریم. این آموزش به صورت اختصاصی توسط حامد شاهسوند از گروه آموزشی اپوکسی کار نوشته شده و به صورت رایگان در اختیار اعضاء سایت اپوکسی کار قرار گرفته است. از این که با انتشار مطالب این وبسایت به همراه منبع به ترویج مباحث آموزشی کمک می کنید از شما سپاسگزاریم.

\r\n

قدمهایی که پیش رو دارید به شرح زیر است:

\r\n

گام اول: انتخاب قالب مناسب

\r\n

گام دوم: معیارهای انتخاب رزین اپوکسی چوب

\r\n

گام سوم: آماده سازی اتاق کار برای ساخت میز چوبی با اپوکسی

\r\n

گام چهارم: فرآوری قطعات چوب برای ترکیب با اپوکسی چوب

\r\n

گام پنجم: شروع اعمال لایه اول رزین  در قالب + نکات مهم این مرحله

\r\n

گام ششم: روش اعمال لایه های بعدی تا اتمام کار

\r\n

 

\r\n

اولین گام:

\r\n

انتخاب قالب مشکلات عمده اکثر دوستانی که قصد تلفیق رزین اپوکسی و چوب رو دارند از همینجا شروع میشود. جنس قالب شما باید یکی از این 2 مورد باشد:

\r\n

1) قالب سیلیکونی

\r\n

2) قالب

\r\n

MDF 3)

\r\n

ورق پلکسی سعی میکنم خیلی کوتاه در مورد هرکدوم از این قالبها توضیحاتی بدم:

\r\n

توضیح-1) بهترین نوع قالب برای کار با اپوکسی ، قالب سیلیکون است به این علت که سیلیکون به هیچ چیز نخواهد چسبید غیر از خودش!

\r\n

توضیح-2) قالب از جنس MDF روکش دار نسبت به چوب یا نئوپان به مراتب بهتر عمل میکند چون هم سطح صاف و یکدستی به شما میدهد هم جدا شدن اپوکسی از آن کمی راحتتر است.

\r\n

 

\r\n

در صورتی که در ابتدای راه هستید و میخواهید شروع به کار کنید از MDF روکش دار(ملامینه) استفاده کنید. روش ساخت قالب بدین صورت است که یک قطعه کامل یک دست برای کف درنظر میگیرید به هر ابعادی که مدنظرتان است و دیواره ها را به آن پیچ میکنید. ارتفاع دیواره باید 2 سانتی متر از ارتفاع میز مورد نظر بیشتر باشد. منظورم چیست؟ بدین شکل که اگر شما میخواهید میزی با ارتفاع 5 سانتی متر بسازید، دیواره قالب شما باید 7 سانی متر ارتفاع داشته باشد تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. دیواره ها باید دقیق و یکدست باشند و خیلی محکم به کف قالب پیچ شده باشند تا درز بین آن باز نشود و از هدر رفت رزین اپوکسی جلوگیری شود. زوایای میز باید کاملاً گونیا باشد و دو لبه با هم کامل جفت شوند. برای درزگیری از چسب آکواریوم استفاده کنید. و اما در صورتی که میخواهید به صورت حرفه ای کار کنید به فکر قالب سیلیکون سفارشی با ابعاد موردنظرتان باشید. گام اول به پایان رسید. در گام بعد 10 معیار بسیار مهم برای انتخاب رزین اپوکسی مناسب برای کار با چوب را خواهیم آموخت.

\r\n

موفق باشید

\r\n

در ادامه یاد میگیرید:

\r\n

گام دوم: معیارهای انتخاب رزین اپوکسی چوب

\r\n

گام سوم: آماده سازی اتاق کار برای ساخت میز چوبی با اپوکسی

\r\n

گام چهارم: فرآوری قطعات چوب برای ترکیب با اپوکسی چوب

\r\n

گام پنجم: شروع اعمال لایه اول رزین اپوکسی در قالب + نکات مهم این مرحله

\r\n

گام ششم: روش اعمال لایه های بعدی تا اتمام کار

\r\n

 

\r\n

به شما تبریک میگویم که گام اول را پشت سر گذاشته اید و این قول را به شما میدهم که با کمی دقت در خواندن آموزشها و پشتکار میتوانید کار با اپوکسی چوب و ساخت میزهای چوبی را شروع کنید. در این دوره همراه با هم قواعد مهم و اصولی تلفیق چوب با رزین اپوکسی چوب را خواهیم آموخت و نکات کار با اپوکسی چوب را با هم مرور میکنیم. نکات فنی زیادی در کار با اپوکسی چوب برای ترکیب با چوب وجود دارد که در حد توان به شما میگویم و از شما هم میخواهم تجربیات و دانسته های خود را در این زمینه با دوستان به اشتراک بگذارید. قدم به قدم پیش میرویم تا ترکیب چوب با رزین اپوکسی چوب را به صورت عملی و کاربردی یاد بگیریم. این آموزش به صورت اختصاصی توسط حامد شاهسوند از گروه آموزشی اپوکسی کار نوشته شده و به صورت رایگان در اختیار اعضاء سایت اپوکسی کار قرار گرفته است. از این که با انتشار مطالب این وبسایت به همراه منبع به ترویج مباحث آموزشی کمک می کنید از شما سپاسگزاریم.

\r\n

 

\r\n

دومین گام:

\r\n

معیارهای مهم انتخاب رزین اپوکسی چوب این قسمت مهمترین و تاثیرگذارترین قدم در ساخت میزهای تلفیقی چوب و اپوکسی است. رزین اپوکسی چوب باید 10 خصوصیت اساسی و مهم زیر را داشته باشد. قبل از خرید رزین اپوکسی برای کارهای چوبی حتماً این 10 مورد را با فروشنده چک کنید: 1

\r\n

) رزین اپوکسی چوب نباید غلیظ باشد، باید بتواند جاری شود و شکل قالب را به خود بگیرد.

\r\n

2) حباب داخل آن تشکیل نشود و اگر حباب داشت به راحتی آزاد شود.

\r\n

3) رزین اپوکسی چوب باید شفاف و بیرنگ باشد و با ذات چوب سازگار باشد.

\r\n

4) رزین اپوکسی چوب باید مقاومت مکانیکی خوبی داشته باشد(برای ساخت میزهای عریض)

\r\n

5) بدون حلال باشد تا کمترین خطر را از نظر آتش گیری داشته باشد.

\r\n

6) بوی بد و آزار دهنده نداشته باشد ، این بو نشان دهنده وجود ناخالصی و حلال در رزین است.

\r\n

7) پس از ریختن لایه های دوم به بعد باعث ایجاد ترک در لایه های پایینی نشود.

\r\n

8) در صورت استفاده اصولی رزین اپوکسی چوب نباید حرارت زیاد و بخار ایجاد کند.

\r\n

9) در مقابل UV مقاومت خوبی داشته باشد.

\r\n

10) رزین اپوکسی چوب باید قابلیت ساب و پولیش را داشته باشد.

\r\n

شما به هیچ وجه نباید از رزین مخصوص کفپوش یا حتی رزین ساخت زیورآلات برای کارهای چوبی استفاده کنید چون نیمی از این پارامترها متفاوت خواهد بود و نتیجه مطلوب به هیچ عنوان حاصل نخواهد شد.

\r\n

 

\r\n

سومین گام: 

\r\n

آماده سازی اتاق کار با رزین اپوکسی اگر قصد تلفیق اپوکسی و چوب درکنار کار خود را دارید برای اینکار حتماً باید اتاق مخصوصی را آماده کنید که موارد زیر به طور کامل در آن رعایت شده باشد. اگر هریک از این 9 مورد رعایت نشود کار نهایی

\r\n

1) عاری از هرگونه گرد و غبار باشد .

\r\n

2) دمای اتاق قابل کنترل بوده و در بازه ی 15 تا 25 درجه سانتیگراد حفظ شود.

\r\n

3) حداقل رطوبت را داشته باشد . چوبهای خیس را داخل این اتاق قرار ندهید و از کولر آبی برای خنک کردن آن استفاده نکنید.

\r\n

4) سطح زمین و روی میز کار را با پلاستیک ضخیم بپوشانید.

\r\n

5) محل قرارگیری میزها باید صاف و مسطح بوده و سطح میز طراز باشد.

\r\n

6) عرض و طول قالب نباید از عرض و طول میز بزرگتر باشد (قالب کاملاً روی میز بنشیند)

\r\n

7) از همزن و ظروف تمیز و توصیه شده در این سایت برای اختلاط اپوکسی و هاردنر استفاده کنید.

\r\n

8) لباسهای شما برای کار با اپوکسی نباید همان لباسهایی باشد که موقع نجاری میپوشید.

\r\n

9) ساب و پولیش نهایی باید در مکان دیگری غیر از این اتاق انجام شود. رزین اپوکسی چوب پس اگر شما کارگاه نجاری دارید باید دقت کنید که محل کار با اپوکسی را کاملاً مجزا کرده و اجازه ورود گرد چوب را به داخل اتاق ندهید.

\r\n

 

\r\n

چهارمین گام:

\r\n

آماده سازی تکه چوب ها قصد ما این است که تکه چوبهایی را داخل قالب بگذاریم و سپس رزین اپوکسی را بریزیم تا میز ما تکمیل شود. قبل از انتخاب تکه چوبها و جاگذاری درون قالب حتماً نکات زیر را رعایت کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. در این قسمت از آموزش با مفهوم پرایمر چوب آشنا میشوید واهمیت آن و روش صحیح اعمال پرایمر را خواهید آموخت.

\r\n

1) چوبهای موردنظر شما با توجه به ابعاد قالب باید برش خورده و رنده شوند تا سطح کاملاً صاف و یکدست داشته باشند.

\r\n

2) دقت کنید که ارتفاع قطعات چوبی حداقل 2 سانتی متر از ارتفاع قالب کمتر باشد (این کار علتی دارد که بعداً خواهم گفت)

\r\n

3) نهایت زیبایی زمانی است که تمامی قطعات با ارتفاع یکسانی بریده شده و داخل قالب قرار گیرند.

\r\n

4) چوبها قبل از شروع کار باید حداقل 48 ساعت داخل خشک کن قرار بگیرند حتی اگر خشک باشند!

\r\n

5) به هیچ عنوان از چوبهای خیس برای تلفیق با اپوکسی استفاده نکنید، از خشک شدن کامل چوب تا مرکز آن اطمینان حاصل کنید در غیر اینصورت عواقب ناگواری در کمین خواهد بود! اپوکسی به آب حساس است و میتواند کار شما را کاملاً خراب کند مثل خشک نشدن یا آدامسی شدن اپوکسی.

\r\n

6) قبل از شروع کار اگر چوب دارای رگه بود حتماً آنرا با اپوکسی پر کنید و هیچ رگه ای را خالی نگذارید.

\r\n

روش پرایمر زدن به سطح چوب: پرایمر یک لایه خیلی نازک (کمتر از 300 میکرون) است که برای بستن منافذ چوب (وقتی که کاملاً خشک است) و جلوگیری از تنفس چوب به کار میرود.

\r\n

روش اعمال پرایمر: یک لایه نازک اپوکسی چوب را به عنوان پرایمر به تمامی سطوح چوب با قلمو یا غلطک پشمی اعمال کنید تا منافذ ورود و خروج هوا را ببندد. این کار را باید برای دور تا دور هر تکه چوب انجام دهید و هیچ جا از قلم نیافتد.

\r\n

این کار را تا جایی ادامه دهید که مطمئن شوید تمام سوراخها و ترکها به خوبی پوشیده شده اند و راه ورود و خروج هوا بسته شده باشد. بعد از هر مرحله پرایمر زدن 24 ساعت زمان بدهید که کاملاً خشک شود و چوبها را داخل قالب جاگذاری کنید و آماده ریختن اولین لایه اپوکسی چوب شوید.

\r\n

گام پنجم:

\r\n

اعمال لایه اول رزین اپوکسی چوب اکنون که قالب مناسب را برگزیده اید و رزین اپوکسی مخصوص چوب را خریداری کرده اید، اتاق کار با شرایط گام سوم را آماده کرده اید و همچنین چوب هایتان خشک و رگه گیری شده و پرایمر زده و آماده هستند میتوانید شروع به کار کنید. چوبهایی را که با شرایط گام چهارم آماده کرده اید داخل قالب قرار دهید و جاسازی کنید. رزین اپوکسی و هاردنر را به نسبت تعیین شده در دستورالعمل مخلوط کرده و طبق اصول هم بزنید. مقدار رزینی که هر سری باید آماده کنید طبق انداره قالب متغیر است، شما باید هر سری حداکثر یک کیلوگرم رزین اپوکسی و هاردنر را با هم مخلوط کنید و داخل قالب بریزید و در صورتی که ارتفاع آن کمتر از 5 میلیمتر شد میتوانید دوباره اقدام به مخلوط کردن و ریختن کنید تا ارتفاع به 5 میلیمتر برسد و لایه اول تمام شود. نکات مهم: حداکثر ارتفاع لایه ها نباید از 5 میلیمتر بیشتر باشد. اگر میخواهید رنگ جوهری یا رنگ پودری مخصوص اپوکسی به آن اضافه کنید در این مرحله قابل انجام است. در هم زدن رزین بسیار دقت کنید تا حباب تشکیل شده داخل آن به حداقل برسد. رزین معرفی شده در سایت کاملاً روان است و حداقل حباب را خواهد داشت. لایه اول را به آرامی بریزید تا جاری شده و کف قالب و دور تا دور چوبها را بپوشاند. بعد از اینکه رزین را ریختید به آن اجازه دهید تا حباب ها خارج شود و درصورتی که حباب محبوسی دیدید با هیت گان (سشوار صنعتی نه خانگی) روی آن بگیرید تا حباب آزاد شود.

\r\n

 

\r\n

گام ششم:

\r\n

اعمال لایه های بعدی رزین اپوکسی چوب حالا که همه چیز آماده است و لایه اول رزین خود را ریخته اید، وقت چیدن چوبها و ریختن لایه دوم تا انتها است. نکات این بخش را به دقت تمام انجام دهید تا کار نهایی بدون اشکال باشد:

\r\n

شروع کار: لایه اول را که ریختید بهتر است 24 ساعت صبر کنید تا کاملا خشک و خنک شود سپس اقدام به ریختن لایه دوم کنید. البته دوستانی هم هستند که به محض ژل شدن لایه اول اقدام به ریختن لایه دوم میکنند که این بنا بر شرایط محیط از نظر دما و نوع رزین  مصرفی و همچنین حداکثر دمایی که رزین اپوکسی شما ایجاد میکند متفاوت است. پس پیشنهاد من با توجه به شرایط آب و هوایی 25 درجه محیط کار و استفاده از رزین اپوکسی چوب آیس این است که از خشک شدن کامل لایه اول و استحکام آن مطمئن شوید و سپس اقدام به ریختن لایه بعد کنید. قبل از ریختن لایه دوم گرد و غبار روی سطح لایه قبلی را پاک کنید تا ایجاد مشکل نکند و کار شما مات نشود. در هر مرحله که مایل باشید میتوانید قطعات چوب خود را داخل قالب قرار دهید.

\r\n

پیشنهاد ما: اگر در ابتدای راه هستید بهتر است ابتدا یک لایه نازک رزین اپوکسی بریزید(لایه اول) به طوری که کف قالب کاملاً با رزین اپوکسی پوشیده شود و بعد از خشک شدن شروع به چیدن چوب های آماده شده از مراحل قبل کنید، اینکار باعث شفاف شدن دو طرف میز و راحتتر شدن مرحله سمباده کاری خواهد شد. همینطور لایه به لایه ادامه دهید تا روی سطح چوبها با رزین اپوکسی چوب پوشیده شود. سعی کنید روی چوبها با رزین اپوکسی پوشیده شود تا باز از نظر سمباده کاری شما رزین را سمباده بزنید و کارتان سریعتر پیش برود. ممکن است این کار چندین روز به طول انجامد ولی نتیجه کار بسیار زیبا و با کیفیت خواهد بود. اکنون میز شما آماده است و میتوانید قالب را جدا کنید و مراحل ساب و پولیش را آغاز کنید.

\r\n

نکات مهم: عجله در ریختن لایه دوم باعث ترک خوردن لایه ها میشود. ابتدا یک لایه نازک رزین اپوکسی بریزید سپس چوبها را بچینید. حداکثر ارتفاع لایه ها نباید از 5 میلیمتر بیشتر باشد. لایه ها را به آرامی بریزید تا جاری شده و مساحت قالب و دور تا دور چوبها را بپوشاند. در هم زدن رزین بسیار دقت کنید تا حباب تشکیل شده داخل آن به حداقل برسد. در صورتی که مشغله کاری به من اجازه بدهد در مورد ساب و پولیش هم نکاتی را خواهم نوشت تا دوستان استقاده کامل را از این مبحث ببرند.. همراه اپوکسی کار باشید ..

\r\n

با تشکر مهندس مرادی شرکت لوتوس

\r\n

 

 

اخبار و مقلات مرتبط با کفپوش سه بعدی - سقف کشسان - پوستر دیواری و چاپ استیکر و پوستر