\r\n

به جلسه دوم کلاس آموزش نقاشی آبستره با رزین خوش آمدید

\r\n

 

\r\n

برای شروع آموزش تکنیک های این کلاس یکی از پر طرفدار ترین تکنیک هایی که در نقاشی آبستره با رنگ رزین یا رنگ اکریلیک به کار میرود رو برای شما انتخاب کردیم. این تکنیک که اصطلاحا لیوان برگردان نامیده میشود، تکنیک پر کاربردی است که نتیجه ی حاصل از اون هم زمینه ای ابر و بادی خواهد بود. نکته ی خارق العاده ای که در مورد اکثر تکنیک های نقاشی انتزاعی وجود دارد این است که اتفاقی که بعد از ترکیب رنگ ها روی سطح خواهد افتاد، از قبل تا حد زیادی غیر قابل پیشبینی خواهد بود و همین موضوع این هنر رو جذاب و بی همتا میکند.

\r\n

 

\r\n

 پورینگ (pouring)

\r\n

 

\r\n

مرحله بعدی کار ساختن رنگ ها است. ساختن رنگ ها و تنوعی که انتخاب میشود کاملا بسته به خود شماست، برای ایجاد افکت پورینگ (Pouring) هرچه رنگ های متنوع تر و بیشتری استفاده کنید نتیجه کار زیباتر خواهد بود، به خصوص اگر از رنگ های خنثی و شاداب در کنار هم استفاده شود. در این آموزش ما چهار رنگ آبی روشن، نارنجی پاستلی، صورتی و سفید رو انتخاب کردیم، و اونها رو از رنگ های اصلی خمیری رزین و در ترکیب با رزین و هاردنر ساختیم، و تا جایی که کاملا با هم ترکیب شده باشند و رنگی یکدست به وجود آمده باشد هم زدیم. دقت داشته باشید که رنگی که داخل ظرف پلاستیکی مشاهده میکنید رنگ نهایی است که بعد از خشک شدن کار خواهید دید، و این رنگ بعد از گذشت 24 ساعت تغییر چندانی نخواهد کرد، پس حتما در ترکیب رنگ ها دقت کنید و فقط زمانی که به رنگ دلخواهتون رسیدید سراغ گام بعدی کار بروید.

\r\n

از جمله نکات دیگری که در این بخش لازم است گوشزد کنیم این است که چوب بستنی و یا هر شئ دیگری که برای اضافه کردن رنگ ها و هم زدن ترکیب استفاده میکنید، زمانی که به رزین و هاردنر آغشته شد، به هیچ وجه نباید دوباره داخل ظرف رنگ برگردد، از این رو میتوانید برای هر کدام از رنگ ها از یک چوب استفاده کنید و با استفاده از این چوب از محفظه به مقدار مورد نیاز رنگ خارج کرده و به دیواره ظرف پلاستیکی - در قسمتی که عاری از رزین و هاردنر باشد - بکشید و چوب رو کنار بگذارید. نهایتا بعد از تموم شدن کار اضافه کردن رنگ ها میتوانید از همین چوب ها برای هم زدن ترکیب استفاده کنید. البته برای صرف جویی در مصرف این چوب ها میتوانید اونها رو با یک دستمال - که بهتر است آغشته به تینر (حلال رزین) باشد - کاملا از رنگ و رزین پاک کرده و دوباره در پروژه های بعدی استفاده کنید. *اگر قبل از خشک شدن و یا پاک کردن کامل چوب ها از هرگونه رزین و هاردنر و رنگ دیگر از اونها استفاده کنید، احتمال ترکیب شدن رنگ قبلی با رنگ داخل محظه و یا خشک کردن رنگ داخل محفظه وجود دارد، پس این نکته رو حتما جدی بگیرید.

\r\n

مقدار رزین و رنگی که ساخته میشود کاملا بستگی به اندازه سطح یا ظرفی دارد که میخواهید نقاشی آبستره رو روی اون انجام بدید. در اینجا ما سطح نسبتا کوچکی رو انتخاب کردیم در نتیجه به رنگ زیادی احتیاج نداریم. اما شما چنانچه سطح بزرگی برای کار انتخاب کردید باید رزین و در نهایت رنگ بیشتری بسازید.

\r\n

 

\r\n

نحوه ساخت رنگ های این آموزش :

\r\n

شما به راحتی و تنها با استفاده از رنگ های اصلی میتوانید طیف گسترده ای از رنگ ها رو بسازید. در زیر توضیح میدهیم که رنگ های استفاده شده در این جلسه از چه ترکیبی ساخته شده اند.

\r\n

رنگ آبی روشن از رنگ آبی از رنگ های خمیری رزین با مقداری رنگ سفید و در ترکیب با رزین

\r\n

رنگ صورتی از ترکیب قرمز با مقداری سفید و در ترکیب با رزین

\r\n

رنگ نارنجی پاستلی از ترکیب قرمز، زرد و مقداری سفید در ترکیب با رزین

\r\n

و رنگ سفید هم از ترکیب رنگ خمیری سفید با رزین

\r\n

 

\r\n

پورینگ (pouring)

\r\n

 

\r\n

در این مرحله تنها کافیست یک ظرف یا لیوان یک بار مصرف دیگر بردارید و رنگ ها رو به بدون ترتیب مشخصی و در مقادیر نسبتا کم روی هم بریزید. به عنوان مثال ما در اینجا ابتدا کمی رنگ آبی به عنوان اولین رنگ داخل ظرف یک بار مصرف ریختیم و رنگ صورتی رو به عنوان دومین رنگ روی آبی اضافه کردیم، بعد از آن هم به همان صورت کمی از رنگ های سفید، نارنجی، دوباره آبی، و دوباره سفید و .. رو به عنوان رنگ های بعدی و بدون رعایت هیچ ترتیب مشخصی روی هم ریختیم و اینقدر این کار رو تکرار کردیم که رنگ هایمان تمام شده است. این رنگ ها که داخل ظرف روی هم ریخته شده اند با یکدیگر ترکیب نمیشوند اما بهتر است فاصله ی زمانی بین ریختن رنگ ها و مرحله بعدی که ریختن ترکیب روی سطح کار است زیاد نباید تا رنگ ها سغت نشوند و به راحتی روی کار بلغزند. نتیجه ای که از اینکار حاصل میشود یک تصویر ابر و بادی خواهد بود که رنگ ها داخل اون کاملا تصادفی در کنار هم قرار گرفته اند.

\r\n

 

\r\n

پورینگ (pouring)

\r\n

 

\r\n

در این کار موضوعی که بسیار اهمیت دارد انتخاب میز یا هر سطح کاری است که کاملا صاف و بدون شیب باشد، چرا که نباید هنگام ریختن رنگ ها و به ویژه هنگام خشک شدن کار"، شیب میزِ کار، باعث جابه جا شدن و سرخوردن رنگ ها روی سطح و در نهایت ریختن رزین روی میز شود. در نتیجه بهتر است قبل از شروع کار از صاف بودن میز مطمئن شوید. سپس روی میز و یا سطح کارتون رو به وسیله سفره یک بار مصرف و یا روزنامه و یا مقوایی دور انداختنی بپوشانید تا در صورت ریختن اضافه رنگ ها روی اونها مشکلی پیش نیاید. بعد از گذراندن این مراحل، حالا باید ظرف و یا هر سطحی که میخواهیم روی اون افکت رو پیاده کنیم آماده کنیم.

\r\n

سطح انتخاب شده ما برای این آموزش یک صفحه چوبی است، که اون رو به وسیله ی یک ظرف پلاستیکی صاف از میز کار فاصله دادیم. دلیل انجام اینکار این است که، اضافی رنگ هایی که ممکن است از گوشه های کار سرازیر شود بدون مشکل به پایین بریزد و دور کار جمع نشود و در نهایت بعد خشک شدن کار، قطعه چوبی رو به میز نچسباند.

\r\n

بعد از آماده سازی کامل وسایل و میز کار - بهتر است اینکار قبل از ترکیب رزین و رنگ ها انجام شده باشد تا زمانی که صرف اونها میشود، باعث گرفتن و سفت شدن رزین نشود - مرحله اصلی کار که بسیار ساده است رو شروع میکنیم.

\r\n

در این مرحله به سادگی لیوان رنگ مان رو روی سطح برمیگردانیم و اجازه میدهیم که رنگ ها روی سطح خالی شوند. در صورتی که قطعه ای که انتخاب کردید بزرگ باشد میتوانید چند لیوان رنگ بسازید و در قسمت های مختلف سطح برگردانید تا بعد با حرکت دادن قطعه چوبی، رنگ ها کل سطح رو بپوشانند.

\r\n

بعد از اینکه رنگ ها از داخل لیوان روی سطح ریخت، لیوان را برداشته و با تکان دادن قطعه کار مان، رنگ رو به قسمت های مختلف هدایت میکنیم. البته هر چه با گذاشتن لیوان های بیشتر و یا حتی جا به جا کردن لیوان برگرداننده شده روی سطح در حینی که رنگ ها به سمت پایین ریخته میشوند، سطح رو از رنگ بپوشانیم بهتر است، چرا که به رنگ اجازه میدیم به صورت کاملا تصادفی روی کار بریزد و اینگونه با تکان دادن بیش از حد قطعه، رنگ ها رو با هم ترکیب نمیکنیم و یا رنگ غالب رو روی باقی رنگ ها نمیاریم .

\r\n

بعد از اینکه با تکان دادن رنگ ها رو به تمام گوشه های کار رسانیدم، حالا کافیست که با استفاده از حرارت فندک حباب های سطح رو از بین ببریم تا بعد از خشک شدن کاری کاملا صاف و یک دست داشته باشیم.

\r\n

بعد از گذروندن تمام این مراحل، حالا باید مدت حداکثر 24 ساعت به کار زمان بدید تا کاملا خشک شود و بعد میتونید از این اثر زیبای دست ساز به عنوان تابلو، ساعت و یا هر شی تزئینی و حتی کاربردی که مد نظرتون هست استفاده کنید.

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

به این ترتیب آموزش جلسه دوم نقاشی آبستره با رزین به پایان رسید، در جلسه بعدی شما رو با

\r\n

نحوه ایجاد افکت سلولی و خلق تابلوهایی با مضمون ساحل و دریا آشنا خواهیم کرد این آموزش رو از دست ندهید.

\r\n

 

 

اخبار و مقلات مرتبط با کفپوش سه بعدی - سقف کشسان - پوستر دیواری و چاپ استیکر و پوستر