\r\n

به جلسه اول کلاس آموزش نقاشی آبستره با رزین خوش آمدید

\r\n

 

\r\n

قبل از شروع آموزش های کلاس، لازم است توضیحی مختصر در مورد نقاشی آبستره برای آشنایی بیشتر شما عزیزان با این هنر بدهیم. نقاشی انتزاعی هنری است که در اون از ترکیب رنگ ها، فرم ها و بافت ها استفاده میشود تا اشکالی عموما تصادفی اما زاییده ذهن خلاق خالق اثر تولید شود. این هنر به واسطه اینکه قوانین و عرف های حاکم بر سبک های قبلی رو ندارد، چه از جانب مواد و ابزار، و چه تکنیک هایی که در اون به کار گرفته میشود، کاملا بی حد و مرز است و آثاری که در اون خلق میشوند هم بسیار متنوع خواهد بود.

\r\n

ما در این کلاس آموزش نقاشی آبستره با رزین قصد داریم چندین تکنیک پرطرفدار نقاشی انتزاعی با رزین رو به شما آموزش بدهیم، و شما رو به طور کامل با وسایل و ابزار مورد نیاز برای این کار آشنا کنیم.

\r\n

 

\r\n

با این مقدمه آموزش کلاس رو شروع میکنیم، البته ابتدا لازم است شما رو با ابزار و مواد لازم این کلاس هم آشنا کنیم.

\r\n

 

\r\n

مواد و ابزار مورد نیاز نقاشی آبستره با رزین :

\r\n

 

\r\n

رزین دو جزئی :

\r\n

نقاشی آبستره با استفاده از انواع رنگ ها، تکسچرها و مواد قابل اجراست، یکی از رایج ترین موادی که برای این هنر مورد استفاده قرار میگیرد، رزین است، رزین انواع مختلفی دارد اما رزینی که مد نظر ماست یک ماده دو جزئی است که از ترکیب دو جز آن به نسبت های مناسب، ماده ی یک دست و شفافی به دست میاید که با گذر زمان خشک میشود. دقت کنید که دو جز رزین یعنی رزین و هاردنر به تنهایی هرگز خشک نمیشوند و در صورتی که نسبت مناسب برای ترکیب اونها رعایت نشود نیز ترکیب به دست آمده هیچگاه خشک نخواهد شد، پس باید حتما در اندازه گیری و ترکیب نسبت ها دقت کنید.

\r\n

علاوه بر این، رزین اپوکسی مناسب این کار دو نوع غلیظ و رقیق دارد که هر دو برای اینکار مناسب اند، رزین غلیظ باعث میشود که رزین در گوشه های کار تحدب خوبی پیدا کند و تمیز نگه داشتن کناره ها و زیر کار ساده تر است، و رزین رقیق برای کارهایی که نیاز است رزین و رنگ روی کار بلغزند مانند افکت پورینگ مناسب تر است، البته ما برای این آموزش ها از رزین غلیظ استفاده خواهیم کرد.

\r\n

چوب بستنی ، خلال دندان

\r\n

چوب بستنی، خلال دندان، سیخ چوبی،قاشق یک بار مصرف و حتی کاردک از جمله وسایلی هستند که برای هم زدن ترکیب و ریختن و پخش کردن رنگ روی سطوح مورد استفاده قرار میگیرند.

\r\n

 ظروف یک بار مصرف هم برای ریختن رنگ ها و سفره یک بار مصرف، مقوا و یا هر سطحی که بتوان بدون نگرانی از خراب شدنش روی آن کار کرد.

\r\n

 

\r\n

وقتی شروع به هم زدن می کنیم مخلوط شروع به کدر شدن میکنه که طبیعی هست بعد از 5 دقیقه هم زدن و در صورتی که رزین و هاردنر خوب باهم مخلوط بشن باید دوباره محلول شفاف بشه. 

\r\n

حالا داخل رزین کلی حباب هست برای اینکه این حباب ها به سطح کار بیان باید حدود 5 الی 10 دقیقه رزین رو در دمای اتاق قرار بدید تا حباب ها به سطح رزین بیان 

\r\n

 

\r\n

فندک اتمی یا مشعل قلمی

\r\n

همون طور که بالا گفتیم و اگر شما هم پیش تر با رزین کار کرده باشید، میدانید که رزین بعد از ترکیب با هاردنر دارای حباب میشود که بعد از استراحت دادن به ترکیب رزین مقدار زیادی از این حباب ها از بین میروند اما خباب های باقی مانده نیز با حرارت دادن ترکیب از بین میروند، برای حرارت دادن میتوان از انواع فندک ها و مشعل ها استفاده کرد، البته در قاشی آبستره به علت اینکه رنگ خمیری با رزین ترکیب میشه حباب های زیادی داخل ترکیب باقی نمیونه و فقط کافیه در نهایت کار و اماده شدن تابلو و یا سطح با کمی حرارت دادن هرگونه سوراخ و یا حباب باقی مونده رو از بین ببرید اما علاوه بر این این ابزار در نقاشی ابستره چه با رنگ اکریلیک و چه با رزین هم بسیار پر کاربردند، با استفاده از اونها میتوان رزین و رنگ ها رو نرم و با هم ترکیب کرد و یا حتی افکت های جالب مثل افکت سلولی ایجاد کرد.

\r\n

 

\r\n

رنگ رزین خمیری

\r\n

ترکیب رزین و هاردنر خود به تنهایی یک ماده شفاف و بی رنگی است که بعد از خشک شدن به مانند شیشه نور و از خود عبور میدهد، برای نقاشی آبستره نیاز است به رزین، رنگ اضافه شود و رنگ های خمیری رزین در مقایسه با رنگ های ترنسپرنت برای کارهای آبستره مناسب ترند اما در کنار اونها از انواع پودر شب تاب و پودر اکلیل مثلا پودرهای طلایی و نقره ای هم میتونید استفاده کنید. این نوع پودر ها همون طور که از اسمشان پیداست به رزین خاصیت درخشانی در نور کم و یا اکلیلی شدن میدهند.

\r\n

 

\r\n

رنگ های اکریلیک

\r\n

البته در کارهای آبستره میشود از رنگ اکریلیک هم استفاده کرد اما باید حتما دقت داشته باشید که این رنگ ها رو میتوان در داخل جز اول رزین، حل کرد. یعنی به این صورت که مثلا شما 10 گرم رزین رو با مقداری رنگ اکریلیک ترکیب میکنید و بعد از اینکه رنگ کاملا داخ رزین پخش شد، حالا 5 گرم هاردنر رو به رزین رنگی اضافه میکنید. تنها در این صورت رنگ اکریلیک قابل ترکیب با رزین خواهد بود و در صورتی که رنگ رو به ترکیب رزین و هاردنر اضافه کنید رنگ مثل پودر داخل کار پراکنده میشود. رنگ های اکریلیک رو هرچه به میزان بیشتری داخل رزین بریزید بیشتر به رنگ های خمیری شباهت پیدا میکنند و مات و پوشاننده میشوند. اگر مقدار کمی رنگ اکیریلک به رزین اضافه کنید تا حد زیادی خاصیت شفافیت اون حفظ میشود.

\r\n

پیمانه مدرج و یا ترازو گرمی

\r\n

برای اینکه دقت در اندازه گیری و رعایت نسبت و جز رزین بالا رود از پیمانه و یا ترازوهایی استفاده میشود که برای اینکار درست شده اند.

\r\n

 

\r\n

در مرحله اول کار باید ترکیب رزین رو بسازید. این کار با مخلوط کردن دو واحد رزین با یک واحد هاردنر انجام میشود که اندازه گیری این مقدار رو میتوانید با استفاده از پیمانه مدرج و یا ترازو انجام دهید. در این آموزش ما از رزین های 50 درصد استفاده کردیم که باید به نسبت 2 به یک رزین به هاردنر با هم ترکیب شوند، به این صورت که هر مقدار رزین برداشتید به میزان نصفش هاردنر برداشته و به رزین اضافه کنید. این دو جز که به همراه هم به فروش میرسند، در ترکیب با یکدیگر خاصیت هوا خشک بودن میگیرند و بعد از گذشت نهایتا 24 ساعت باید کاملا خشک شده باشد. در صورتی که این اتفاق نیوفتاد قطعا نسبت 2 به 1 رزین به هاردنر رعایت نشده و این ترکیب هیچگاه خشک نخواهد شد و غیر قابل استفاده میشود.

\r\n

در نقاشی انتزاعی بهتر است میزان رزینی که میسازید انقدر زیاد نباشد که اضافه بیاید و طی زمانی که مشغول کار هستید شروع به خشک شدن کند، اما این مقدار نباید انقدر هم کم باشد که در میانه کار کم بیاید.

\r\n

از جمله دیگر نکات ایمنی کار با رزین علاوه بر نکاتی که تا به اینجا ذکر شد این است که حتما در هنگام کار با رزین، با باز گذاشتن پنجره اجازه دهید که هوا در فضا جریان داشته باشد و یا از ماسک کار با مواد شیمیایی استفاده کنید، چرا که استنشاق مواد شیمیایی برای مدت طولانی اصلا برای سلامتی مفید نیست.

\r\n

هنر آبستره

\r\n

 

\r\n

ترکیب رنگ اکریلیک با رزین

\r\n

 

\r\n

در فیلم زیر نحوه ترکیب رنگ های اکریلیک با رزین رو مشاهده میکنید. دقت داشته باشید که میزان هاردنری که باید به ترکیب جز اول رزین و رنگ اضافه کنید همون مسزان نصف جز اول رزین است، و نه نصف اندازه ترکیب جز اول با رنگ. (در فیلم زیر من برای زودتر خشک شدن رزین، کمی هاردنر بیشتری اضافه کردم.)

\r\n

 

\r\n

 هنر آبستره

\r\n

قطعات و یا ظروف خام چوبی، پلکسی، سرامیک و .... 

\r\n

نقاشی انتزاعی با رزین روی اکثر سطوح قابل اجرا است اما سطوحی که انتخاب میکنید باید یک دست و صاف باشند تا رزین و رنگ روی کل کار بماند و در خلل و فرج های کار جمع نشود.

\r\n

ما در این آموزش از قطعات چوبی و صفحه ساعت چوبی استفاده کردیم.

\r\n

 

\r\n

دستکش یک بار مصرف

\r\n

رزین یک ماده شیمیایی است و تماس آن با دست ممکن است در طولانی مدت آسیب زننده باشد، علاوه بر این بعد از خشک شدن هم به راحتی از پوست چدا نمیشود، پس بهتر است موقع کار با رزینو رنگ های رزینی از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

\r\n

 

\r\n

شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با رزین و انواع آن به آموزش کار با رزین از کلاس آموزش جامع زیورالات رزینی مراجعه بفرمایید.

\r\n

 

\r\n

بعد از آشنایی با مواد و ابزاری که در این کلاس احتیاج دارید در جلسات بعدی 

\r\n

آموزش نحوه ساخت رنگ ها و چند تکنیک پرکاربرد در این هنر رو برای شما آماده کرده ایم.

\r\n

 

 

اخبار و مقلات مرتبط با کفپوش سه بعدی - سقف کشسان - پوستر دیواری و چاپ استیکر و پوستر