\r\n

به جلسه ششم کلاس آموزش ساخت زیورآلات چوب و رزین خوش آمدید

\r\n

 

\r\n

در ادامه مراحل برش و پرداخت قطعات رزین و چوب، بعد از اینکه کار رو به شکلی که میخواهیم برش دادیم، حالا نوبت به کار سمباده کشی قطعه است. سمباده کشی یک از  مراحل پرداخت قطعات رزینی است که در اون با استفاه از سمباده های زبر و نرم تیزی حاصل از برش با اره رو از بین می بریم.

\r\n

نکته ای که اینجا باید ذکر شود این است که کشیدن سمباده روی رزین با ایجاد خش هایی روی سطح صاف رزین خشک شده، باعث کدر شدن کار میشود؛ اما در صورتی که از سمباده ها به طور صحیح استفاده شود و این کار رو با صبر و حوصله انجام دهید، بعد از پولیش نهایی کار، نتیجه ای کاملا رضایت بخش و شفاف به دست خواهید آورد، پس آموزش های این جلسه و جلسات بعدی رو با دقت دنبال کنید تا شما نیز لذت ساخت زیورآلات دستی چوب و رزین را بچشید.

\r\n

 

\r\n

آموزش سمباده کشیدن رزین و چوب

\r\n

 

\r\n

سمباده ها بر اساس میزان سایشی که ایجاد میکنند از زبر تا نرم شماره گذاری شده اند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه باید از چندین سمباده با شماره های پایین تر (سمباده های زبر تر) و سمباده هایی با شماره های بالا (سمباده های نرم تر) به ترتیب استفاده کنید.

\r\n

در فیلم آموزشی بالا از سمباده شماره 180 که زبر ترین شماره ست هفت تایی سنباده زبر تا نرم بزرگ است استفاده میکنیم، این سمباده به خاطر زبری بالا امکان تراش و تغییر شکل دادن در قطعات ساخته شده با رزین را نیز به ما می دهند. و حتما باید زمان کار با اون برای احتیاط بیشتر و جلوگیری از خراش برداشتن انگشتان موقع نگه داشتن سمباده، از دستکش کار استفاده کنید.

\r\n

سمباده زدن، با حرکت دادن قطعه روی سطح سمباده در جهات مختلف، و یا استفاده از کفی سنباده گیر و با قرار دادن سمباده ها داخل این کفی و بعد حرکت دادن کفی سمباده گیر روی قطعات انجام میشود، شما میتوانید با اعمال فشار بیشتر روی قطعه که دردست دارید به کار سمباده کشی سرعت ببخشید،

\r\n

دقت داشته باشید که این بخش، کار نسبتا زمان بری است و باید برای دست یابی به نتیجه ایده آل صبر و حوصله داشته باشید. فراموش نکنید که هدف مان از این کار، از بین بردن تیزی قطعات برش داده است، پس تا زمانی که به نتیجه مطلوب نرسیده اید اینکار رو ادامه بدهید.

\r\n

 

\r\n

بعد از سمباده شماره 180 قطعه رو با سمباده شماره 320 پرداخت میکنیم. و بعد از سمباده شماره 320، سمباده های شماره ی 600، 1000، 1500، 2500 و 5000 رو استفاده میکنیم.

\r\n

تفاوت در نوع استفاده از سمباده های نرم تر نسبت به سمباده زبر در این است که بهتر است زمان استفاده از سمباده هایی با شماره های بالا تر از 180 با استفاده از کمی آب سطح سمباده را کمی نم دار کنید. علت انجام این کار در این است که آب ریخته شده روی سمباده باعث میشود که تاثیر سمباده زودتر روی قطعه اعمال شود، اما در عین حال از ایجاد خش های عمیق روی سطح کار جلوگیری کند و به نرمی خش های موجود رو از بین ببرد.

\r\n

 

\r\n

آموزش سمباده کشیدن رزین و چوب

\r\n

 

\r\n

آموزش سمباده کشیدن رزین و چوب

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

در پایان نتیجه نهایی بعد از استفاده از هر هفت شماره سمباده که در بالا ذکر شد همون طور که در فیلم مشاهده میکنید، با نتیجه اولیه برش داده شده تفاوت چشم گیری خواهد داشت.

\r\n

در توضیح روندی که در بالا مشاهده کردید این نکته رو هم میتوانیم اضافه کنیم که علت تاکید بر استفاده از چند شماره سمباده در این است که در مرحله سمباده کشی، با استفاده از سمباده های زبر که مناسب نرم کردن تیزی های قطعات برش داده شده اند، خش های نسبتا بزرگی بر روی سطح صیقلی کار ایجاد میشود که با استفاده از صابون و شیر پولیش از بین نمیروند.، بنابراین با استفاده از سمباده های نرم ابتدا این خش ها رو از سطح پاک کرده و سپس به کار پولیش می پردازیم و تنها در این صورت است که نتیجه رضایت بخش خواهد بود. در این مرحله کار زمانبر ترین قسمت آماده سازی کار است، گاهی لازم است دوباره از سمباده های زبر تر به نرم تر بروید و این کار ر تکرار کنید تا سطحی که بعد از استفاده از سمباده 5000 به دست میارید عاری از هرگونه برآمدگی، فرو رفتگی و خشی باشد.

\r\n

 

\r\n

مرحله نهایی کار پرداخت قطعات چوب و رزین پولیش است که در جلسه بعدی آموزش اون رو تقدیمتون میکنیم.

 

اخبار و مقلات مرتبط با کفپوش سه بعدی - سقف کشسان - پوستر دیواری و چاپ استیکر و پوستر