\r\n

به جلسه پنجم کلاس آموزش ساخت زیورآلات چوب و رزین خوش آمدید

\r\n

 

\r\n

تا به این جلسه ساخت قطعات چوب و رزین رو با کمک قالب های سیلیکونی و بدون استفاده از این قالب ها آموختید، اما کار ساخت زیورآلات چوب و رزین به همین جا ختم نمیشود و بخش مهم تر کار که همون برش، پرداخت و پولیش قطعات کار است همچنان باقی مانده است.

\r\n

در این جلسه شما رو با چند نوع ابزار برش آشنا خواهیم کرد و سپس با استفاده از فیلم آموزشی نحوه برش قطعه های چوب و رزین رو به شما نشان خواهیم داد، در جلسات بعدی نیز به مراحل پرداخت قطعات بریده شده خواهیم پرداخت.

\r\n

 

\r\n

همون طور که در جلسات قبلی گفتیم ابتدا باید شگلی که میخواهید برش دهید در ذهن مجسم کرده و بعد با استفاده از مداد یا ماژیک بر روی قطعه چوب و رزین بکشید. در مرحله بعد باید با استفاده از ابزار های برش و تخته کار قطعه رو به شکلی که مد نظرتون هست، با توجه به خطوط رسم شده برش دهید.

\r\n

برای اینکه شما رو کمی بیشتر با چند نوع ابزار برش آشنا کنیم، توضیحات مختصری درباره هر کدوم یک از این ابزار برای شما در زیر فراهم کردیم.

\r\n

 

\r\n

اره دستی

\r\n

 

\r\n

آموزش برش چوب و رزین

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

از جمله پرکاربرد ترین و شناخته شده ترین اره هایی که برای برش چوب مورد استفاده قرار میگیرند، اره های دستی هستند. این نوع اره ها تیغه های دندانه داری دارند و در ابعاد و شکل های مختلف عرضه میشوند.

\r\n

نحوه کار با اره های دستی به این صورت است که برای برش قطعات باید با یک دست اره را از دسته آن گرفته و با نگه داشتن قطعه مورد نظر به کمک دست دیگر و یا با محکم کردن آن با استفاده از گیره های نگه دارنده، با حرکت دادن اره روی قطعه به جلو و عقب و تکرار این حرکت قطعه رو برش دهید.

\r\n

این نوع اره ها بیشتر برای برش قطعات بزرگ چوب و رزین مناسب هستند.

\r\n

 

\r\n

کمان اره یا اره آهن بر

\r\n

 

\r\n

آموزش برش چوب و رزین

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

کاربرد تخصصی این نوع از اره ها برش فلزات است. این نوع از اره ها تیغه های قابل تعویضی دارند و علاوه بر کاربرد اونها در برش فلزات، قابلیت برش صفحات پلاستیکی، پلکسی گلاس و حتی چوب البته در ابعاد کوچک را نیز دارا هستند.

\r\n

کار با این نوع از اره ها به مراتب به زمان بیشتری برای بریدن قطعات احتیاج دارد و همچنین تنها مناسب قطعات کوچک چوب و رزین است.

\r\n

 

\r\n

اره مویی

\r\n

 

\r\n

آموزش برش چوب و رزین

\r\n

 

\r\n

این نوع از اره ها برای کاربردهایی که به ظرافت بالای برش احتیاج دارند به کار میروند و کاملا مناسب برای برش قطعات چوب و قطعات ساخته شده از چوب و رزین هستند، تیغه های این نوع اره ها نیز مانند اره های کمانی به راحتی قابل تعویض اند.

\r\n

انواعی از این اره های مویی که کمان عمیق تری دارند برای منبت کاری مناسب ترند و چرا که محدوده کار رو از این طریق وسیع تر میکنند، و با استفاده از اونها به راحتی میشوند تا عرض زیادی از کار رو برش داد.

\r\n

نحوه کار با این نوع اره ها نیز با حرکت دادن مداوم اونها بر روی قطعات است اما باید توجه داشته باشید که ان نوع از اره رو باید به صورتی در دست بگیرد که تیغه ی اون عمود بر سطح زمین باشد. خطای در نحوه در دست گیری این نوع اره ها سبب میشود تیغه های اونا زودتر بشکنند.

\r\n

 

\r\n

به غیر از این سه نوع ابزار برش، ابزار برقی نیز هستند که در مصارف صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند و دقت به مراتب بیشتری نسبت به ابزار برش دستی دارند.

\r\n

 

\r\n

ما در این آموزش برای برش قطعات از اره مویی استفاده کردیم. برای استفاده از این نوع اره ها و راحتی بیشتر کار و بالا رفتن دقت برش  و امنیت کار، استفاده از تخته برش یا پیشکار شدیدا توصیه میشود.

\r\n

 

\r\n

میز کار برش و گیره

\r\n

 

\r\n

تخته برش یا پیشکار برای برش قطعات چوبی و یا قطعات یکپارچه ساخته شده از چوب و رزین به اشکال مورد نظر توسط اره مویی مورد استفاده قرار می گیرد.

\r\n

پیشکار به وسیله گیره همراه تخته به راحتی بر روی لبه هر گونه میزی متصل شده و با قرار دادن قطعه کار بر روی شیار موجود بر روی تخته می توان اقدام به برش قطعه کار نمود. قسمت انحنا دار وستخته تخ برای برش های زاویه دار و شیار باریک روی تخته برای قطعه کردن کار به کار میرود.

\r\n

 

\r\n

بعد از این توضیحات حالا نوبت به کار اصلی یعنی آموزش نحوه برش قطعات چوب و رزین ساخته شده در مراحل قبلی میرسد، در فیلم آموزشی زیر از کشیدن طرح بر روی قطعه خام تا برش اون به وسیله اره مویی رو مشاهده میکنید.

\r\n

 

\r\n

آموزش برش چوب و رزین

\r\n

 

\r\n

 

\r\n

با ما در جلسات بعدی هم همراه باشید تا روش سمباده کشی قطعات و پرداخت نهایی اون رو به شما آموزش دهیم.

\r\n

 

\r\n

 

 

اخبار و مقلات مرتبط با کفپوش سه بعدی - سقف کشسان - پوستر دیواری و چاپ استیکر و پوستر