\r\n

به جلسه اول کلاس آموزش ساخت زیورآلات رزین و چوب خوش آمدید

\r\n

همون طور که می دانید، زیورآلات رزینی و به خصوص کارهای ترکیبی چوب و رزین این روزها بسیار پر طرفدار و پرکاربرد شده اند، از این رو ما هم بر این شدیم که آموزش ساخت این نوع خاص از زیورآلات رو برای شما در قالب یک کلاس آموزشی آماده کنیم، تا شما هم با این موج پیش رونده همراه شوید و کارهای دست ساز زیبای خود را با کمک این آموزش ها بسازید. در زیر نمونه های گوناگونی از زیورآلات چوب و رزین مشاهده میکنید که با رنگ های ترنسپرنت، خمیری و یا شب تاب درست شده اند و درانواع اشکال و ااندازه های مختلف برش خورده اند و به عنوان دستبند، آویز گردنبند و انگشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

\r\n

.

\r\n

 ساخت زیورالات رزین و چوب

\r\n

ابتدا شما رو با مواد و ابزاری که در این آموزش چوب و رزین مورد استفاده قرار میگیرند آشنا میکنیم.

\r\n

مواد و لوازم مورد نیاز :

\r\n

 

\r\n

رزین دو جزئی 50 درصد

\r\n

رنگ رزین ترنسپرنت، خمیری و پودر شب تاب

\r\n

قالب سیلیکونی

\r\n

تکه های چوب

\r\n

اره

\r\n

دریل یا سوراخ کن

\r\n

میز کار برش و گیره

\r\n

پیمانه مدرج یا ترازو

\r\n

سنباده زبر تا نرم

\r\n

نمد و صابون پولیش

\r\n

شیر پولیش

\r\n

دستکش

\r\n

فندک

\r\n

چسب نواری شفاف

\r\n

چوب بستی یا آبسلانگ و خلال دندان

\r\n

لیوان یک بار مصرف

\r\n

( تینر فوری برای شستن ابزار یا هرچیزی که به رزین آغشته شود. )

\r\n

 

\r\n

لیستی که در بالا مشاهده میکنید، مواد و ابزاری هستند که از ابتدا تا انتهای این آموزش مورد استفاده قرار خواهند گرفت، در هر مرحله از آموزش شما رو با نحوه کار با هر یک از این ابزار که در بالا مشاهده میکنید به خوبی آشنا خواهیم کرد. به این ترتیب با هم به سراغ اولین آموزش این کلاس خواهیم رفت، که نحوه اندازه گیری نسبت و ترکیب رزین و هاردنر با استفاده از پیمانه مدرج و چوب آبسلانگ یا همان چوب بستنی خواهد بود.

\r\n

ابتدا به مقدار مشخصی رزین در داخل پیمانه می ریزید. دقت کنید که بهتر است هنگام کار با رزین دستکش به دست داشته باشید، چرا که در صورتی که دستتان به رزین آغشته شود، بدون استفاده از تینر به راحتی نمیتوان آن را از دست جدا کرد و با آب و صابون شسته نمیشود.

\r\n

 

\r\n

\r\n

 

\r\n

 رزین، جز اول ترکیب مورد نظر ما است، که در رزین 50 درصد - در این آموزش از رزین 50 درصد استفاده شده است - به نسبت دو برابر جز دوم یعنی هاردنر استفاد می شود، (*در رزین های 64 درصد نسبت رزین به هاردنر 3 به 2 است.)

\r\n

مقدار رزین ریخته شده رو با کمک درجه بندی های دیواره پیمانه میتوانید مشاهده، اندازه گیری و کنترل کنید. در کل مقدار رزینی که انتخاب میکنید، مشخص میکند که چه مقدار باید از هاردنر اضافه کنید تا با گذشت زمان این ترکیب کاملا خشک شود.

\r\n

به عنوان مثال اگر 30 میلی لیتر رزین برداشتید باید 15 میلی لیتر هاردنر به ترکیب اضافه کنید، تا ترکیب صحیحی به شما بدهد. برای دقت بیشتر در این مرحله میتوانید از ترازوهایی با دقت یک دهم و یا حتی یک صدم استفاده کنید که کار رو برای شما آسان تر می کنند، و درصد خطای کار رو کاهش میدهند.

\r\n

 

\r\n

بعد از اینکه مقدار مشخص شده از رزین خود را داخل لیوان یک بار مصرف ریختید، حالا به اندازه نصف اون مقدار هاردنر با کمک پیمانه به رزین اضافه میکنید. در این مرحله باید با کمک چوب بستنی ترکیب را به آرامی تا جایی که دو جز کاملا با هم مخلوط شوند هم بزنید، نتیجه کار این مرحله باید ترکیبی شفاف و یک دست باشد. برای جلوگیری از حباب گیری ترکیب علاوه بر ثابت نگه داشتن دمای اتاق، میتوانید در مراحل ترکیب و هم زدن کار، لیوان یک بار مصرف را داخل یک ظرف که تا نیمه لیوان با آب داغ پر شده بگذارید تا حررات آن حباب های کار رو از بین ببرندف و یا به صورتی که در تصویر آینده مشاهده خواهیم کرد بعد از ترکیب با رنگ و ریختن و در قالب با کمک فندک حباب ها رو محو کنید.

\r\n

همیشه بهتر است به اندازه ای که مورد نیاز است ترکیب رزین بسازید چرا که مقدار رزین اضافه آمده بعد از گذشت نهایتا 24 ساعت خشک میشود و دیگر قابل استفاده نیست اما در صورتی که میانه کار ترکیب رزین کم بیاید میتوانید باز هم رزین بیشتری بسازید.

\r\n

در این آموزش ما قصد داریم برای رنگی شدن کار ابتدا از رنگ ترنسپرنت و سپس از رنگ خمیری استفاده شده که در نهایت ترکب جالبی به شما خواهند داد. برای اضافه کردن رنگ ترانسپرنت به ترکیب، کافیست یک یا چند قطره از رنگ اضافه کنید و تا پخش شدن کامل رنگ ترکیب رو به هم بزنید.

\r\n

اگر میخواهید مقدار کمی رنگ به کار اضافه کنید میتوانید مانند فیلم آموزشی با کمک چوب آبسلانگ/ چوب بستنی رنگ رو از سر محفظه آن بگیرید اما حواستان باشد که به هیچ وجه سر چوب که به ترکیب رزین آغشته است با دهانه محفظه رنگ برخورد نکند تا بعد از خشک شدن رزین باعث بسته شدن خروجی محفظه قطره چکانی رنگ و مانع خروج محتویات آن نشود.

\r\n

نکته ی مهم دیگری که باید قبل از پایان بردن این جلسه از آموزش ذکر کنیم این است که : پیمانه مدرج و وسایل دیگری که به رزین آغشته شده اند (به جز دستکش پلاستیکی و ظروف یک بار مصرف) رو میتوانید با استفاده از تینر فوری بشورید، تا دوباره قابل استفاده باشند.

\r\n

 

\r\n

با این توضیحات آموزش های جلسه اول کلاس رو به پایان میبریم.

\r\n

در جلسات بعدی کلاس همراه ما باشید تا نحوه ساخت زیورآلات چوب و رزین و پولیش با کمک قالب و چسب نواری و پرداخت و پولیش قطعات کار رو فرا بگیری

\r\n

 

 

اخبار و مقلات مرتبط با کفپوش سه بعدی - سقف کشسان - پوستر دیواری و چاپ استیکر و پوستر