\r\n

 

\r\n

اپوکسی در برابر نور یو-وی ضعیف بوده و با دریافت آن به مرور زمان تغییر رنگ داده و زرد می‌شود. به این واکنش، فوتوتخریب می‌گویند. فوتوتخریب ضمن تغییر ظاهری در اپوکسی، باعث تغییرات شیمیایی و فیزیکی‌ای که بیشتر آن با چشم قابل تشخیص نیست نیز می‌شود. این واکنش در رزین‌های مختلف، متفاوت است، هم از نظر مدت زمان رسیدن به زردی و هم میزان این تغییر رنگ.

\r\n

 

\r\n

تغییر رنگ رزین

در رزین‌هایی که برای کارهای تزئینی و هنری استفاده می‌شود، با اضافه کردن ادتیوهایی (افزودنی‌هایی) به آن، اصطلاحاً آن را آنتی یو-وی می‌کنند. نکته مهم این‌جاست که این آنتی یو-وی بودن، معنی مطلق ندارد. به زبان ساده‌تر، این ادتیوها مدت زمان رسیدن به واکنش فوتوتخریب را بالا برده و نیز میزان زردی رزین را تا حد زیادی (بسته به کیفیت این مواد) پایین می‌آورد.
یادآوری: رزین اپوکسی‌ای که در برابر نور یو-وی واکنش ندهد، (تا کنون) تولید نشده و آنتی یو-وی بودن رزین به معنای مقاومت شیمیایی بیشتر رزین در برابر نور است.

برای اینکه این زردی باعث تغییر ظاهری یک کار هنری نشود، معمولاً هنرمندان این رشته با ترفندهایی، در حقیقت این واکنش را از دید مخاطب خود مخفی می‌کنند. استفاده از جوهرهای مخصوص رزین در آن یا اشیاء ریز پراکنده و یا ایجاد یک کنتراست بالای رنگی و حتی پیش‌دستی گرفتن به فوتوتخریب با استفاده از رنگ‌های گرم نظیر زرد، نارنجی، قرمز و … در رزین

\r\n

 

\r\n

 

 

اخبار و مقلات مرتبط با کفپوش سه بعدی - سقف کشسان - پوستر دیواری و چاپ استیکر و پوستر